Greetings from Joriga! :)

16 september 2018 - Riga, Letland

Na vijf dagen Kopenhagen ben ik ruim een week in Riga.

Betaal je in die eerste stad €45,-/nacht voor een bed in een krappe en nogal muffe slaapzaal met zes man/vrouw, in Riga is dat slechts een tientje. En nu Arja er is, zijn we met open mond van bewondering een uber hip en prachtig gestyled appartement ingerold. Wát een verademing! Het echtpaar dat het verhuurt heeft als missie om de wijk waar ze wonen beetje bij beetje op te knappen, door o.a. een vintage winkeltje en cafeetje te beginnen.

Ook Riga staat bol van de prachtige bouwwerken, vol art nouveau. We kijgen geen genoeg van de grandeur van de enorme gebouwen, soms zij aan zij met extreem vervallen exemplaren.

Tegelijkertijd verbazen we ons over de manier waarop we toch zeker de helft van de tijd nogal chagrijnig te woord gestaan worden.

Toen we vandaag een koffie bestelden, smeet de serveerster de schoteltjes op tafel, gooide de lepeltjes er bovenop en kwakte de koffie in onze kopjes. Het begin van een gezellige dag. 🙃 Arja begreep dat het zo hoorde en gooide uit solidariteit haar bestek op de grond, maar de serveerster gaf geen sjoege.

Toen ik een jongen vroeg of hij Engels sprak, keek hij - als door een bij gestoken - de andere kant op en mompelde iets waaruit ik opmaakte dat hij ‘nee’ bedoelde.

En toen de buschauffeuse een halte voor de eindbestemming naar ons foeterde dat dit de eindbestemming was en we de bus moesten verlaten, was ik met m’n backpack niet snel genoeg, had zij de deuren alweer gesloten en crosste ze er vandoor met mij nog in de bus, terwijl Arja al buiten stond.

In alle reisgidsen en info over Letland lezen we dat de mensen graag oogcontact maken. We twijfelen daarom nog steeds of we echt wel in Letland zijn, haha!

Maar, het moet gezegd: Riga is een aanrader, genoeg te beleven! En de interactie met de bevolking maakt het een soort van extra avontuurlijk.

Wil je een plaatje bij het praatje? Er zijn nieuwe foto’s van Kopenhagen en Riga!

1. Henriette de Groot:
    17 september 2018
    Leuk verhaaltje weer☺krijgen we ook nog een leuk fotootje van jullie?
  2. Jouktje:
    Mooimooimooi!
  3. Marleen:
    Ha! Wat een schrijverstalent heb je! Genoten 😃 fijne tijd
  4. Gitty:
    17 september 2018
    Weer mooie foto’s, Joriek! Jedo vind de foto van het witte gebeeldhouwde gezicht op de rode muur een enge foto😉.
  5. Jeltsje:
    17 september 2018
    Leuk die verhalen Jorieke en wederom prachtige foto's!
    Goeie combinatie: art nouveau/grandeur/uber-hip/vintage en jij!
    Lieve groet! Jeltsje
  6. Ben:
    17 september 2018
    Wat een avonturen in Riga! Doet me denken aan mijn schoonfamilie :)
  7. Annelies:
    17 september 2018
    Ja een leuke foto met een chagrijnige serveerster...😀
  8. Marieke:
    17 september 2018
    Naast fotograaf, een schrijvers opleiding... nou ja niet nodig eigenlijk... errug leuk om te lezen!! Ennuh.. veel plezier daaro!
  9. W[llemien:
    18 september 2018
    Hoi, nou je verhalen blijven leuk. Gezellig om ze te lezen. Groetjes
  10. Rita:
    18 september 2018
    HA Jorieke, wat leuk om op deze manier weer eens van je te horen. Je raakt niet uitgereisd! En ik krijg nu al zin om naar Riga te gaan:) Veel plezier nog bij al je avonturen. Hartelijke groet Rita
  11. Rob:
    21 september 2018
    Jorieke. Ik lees geweldige avonturen. Riga is dus niet een stad waar ik zou komen als je zulke mensen tegenkomt. Maar de gebouwen zijn mooi. Dank voor het verhaal.