'Hey love'

26 oktober 2017 - Sydney, Australië

'Hey love!'

Dat is hoe ik hier doorgaans word aangesproken. Ook word er regelmatig 'Darling' gezegd en geloof het of niet, dat geeft echt sjeu aan je contact met mensen in winkels en cafeetjes. Ik stel voor dat we dit in Nederland ook invoeren!

'No worries (mate)' staat o.a. voor 'graag gedaan' waardoor iedereen super relaxt overkomt en voor zover ik kan zien ook is. En het accent doet me zo af en toe terugdenken aan 'Victor Charlie Charlie' van The flying doctors, wat ik als kind helemaal geweldig vond.

Mijn Hollandse naam vinden ze hier een ramp; elke keer dat ik me bij een buschauffeur meld, wordt er op de passagierslijst gekeken en volgt er een lange stilte, waarop ze uiteindelijk gaan voor 'Stolker'; dat is nog wel te doen.

Als ze eenmaal gehoord hebben hoe ik mijn naam uitspreek, wordt het 'Eureka', op z'n  Engels, hmmm...

De afgelopen dagen was ik bij Sunelle, een Zuid-Afrikaanse die ik heb ontmoet toen ik in '99 samen met Herben stage liep in Zuid-Afrika. Ze trouwde met een Australiër en woont nu in de buurt van Brisbane op een fantastische plek van 6 'acres' tussen de bergen. 's Morgens vroeg en soms ook later op de dag zie je op hun stuk grond wallabies en kangaroe's rondhoppen. Het was echt genieten om met haar bij te kletsen, Afrikaans te spreken en herinneringen op te halen aan die bijzondere tijd in Afrika, toen ik nog een grietje van 19 was. Australië doet me trouwens regelmatig terugdenken aan Zuid-Afrika - het weer, de bloemen, de dieren en stranden, maar ook de erfenis die de Engelsen hebben achtergelaten: het links rijden, de scones en 'pies' die je overal kunt krijgen en natuurlijk fish & chips. Verder dragen de kinderen schooluniformen, op zich een prima principe, maar in Brisbane had ik toch wel te doen met de tienermeiden die ik zag lopen in nogal onflatteuze uniformen met gekke hoedjes.

Het dochtertje van Sunelle - een ongelooflijk schattig meisje van vier - was nogal geobsedeerd door mij. De hele dag door was het:

'Korieka... how do you say 'jumper' in your county?'

'Excuses me, Korieka... why do you bring so much stuff when you travel?' en 'Korieka.... will you stil be here when I get back from school...?'

Het leuke is dat de drie mensen/gezinnen die ik in Australië ken, allemaal op mijn route wonen en ik dus bij iedereen even langs kan gaan. Super om ze weer eens te zien, maar ook om iets mee te krijgen van het leven in Australië en vragen te kunnen stellen waar andere reizigers geen antwoord op hebben.

Sowieso is het heerlijk om even in een andere omgeving te zijn dan in de hostels, waar ik - om het enigszins betaalbaar te houden - toch steeds kies voor slaapkamers met drie tot zes mensen (en als het even kan alleen vrouwen).

Een week geleden was ik bij Ben en Britt en hun leuke tweeling van bijna vier. Ben ontmoette ik vijf jaar geleden tijdens het bevrijdingsfestival in Wageningen. Hij vertelde toen dat hij naar Singapore zou vertrekken om daar te gaan werken. Ik had net een reis gepland met Singapore als één van de bestemmingen en heb een paar dagen bij hem gelogeerd. Hij ontmoette daar een Australische en woont nu met haar en hun twee dochters in Aussie, dus was het extra leuk om nu opnieuw bij hem langs te gaan.

Onderweg ontmoet ik ontzettend veel (jonge) backpackers die dezelfde route reizen als ik en dus kom ik dezelfde mensen op verschillende plekken steeds weer tegen. Veel van hen zijn hier met een 'working/holiday-visa' waarmee ze een jaar in Australië kunnen werken en reizen. Willen ze langer blijven dan een jaar, dan verwacht de regering van ze dat ze drie maanden 'farmwork' doen en dan wordt het visum uitgebreid met een tweede jaar. Ik ben (veel) te oud voor zo'n visum en mag hier dus niet werken, maar van Ben mocht ik toch een dagje met hem mee. Hij heeft namelijk een bedrijf in het opknappen van daken. Eerst word het dak schoongemaakt, dan spuit hij er een laag grondverf op en vervolgens nog twee lagen met de kleur die de eigenaars hebben gekozen. Omdat hier zoveel meer ruimte is dan in Nederland, zijn veel huizen gelijkvloers en de daken een stuk minder hoog, waardoor het niet zo spannend was om op zo'n dak te staan. Binnenkort zal ik een foto toevoegen als bewijs. :)

Terwijl ik dit schrijf ben ik op de luchthaven van Brisbane om naar Sydney te vliegen. Het tijdverschil met Nederland gaat dan van 8 naar 9 uur en ik ga op bezoek bij Mirjam en Joshua. Mirjam ken ik uit Medemblik en voor zover ik me kan herinneren hebben wij elkaar voor het laatst gezien toen we op de basisschool zaten!

Omdat dit een binnenlandse vlucht is, is er niet zo veel aan de hand, maar toen ik in Australië aankwam werd ik flink gecheckt. De passagiers moesten zich opstellen in een rij en een douanebeambte liep langs met een hond die alle bagage besnuffelde. Ook werd me gevraagd of ik geen natte spullen of vuile schoenen in m'n bagage of aan mijn voeten had. Ik vermoed omdat ze willen voorkomen dat er bacteriën en/of ziekten uit andere landen worden geïmporteerd. Over Nieuw Zeeland hoorde ik dat het absoluut verboden is om een appel (of ander fruit?) mee te nemen, om fruitvliegjes te voorkomen.

Vandaag is het prachtig weer, maar een paar dagen geleden heb ik ook meegemaakt hoe hard het hier kan regenen. Vorige week zou ik in Hervey Bay met een boot de zee op gaan om walvissen te spotten, maar door de vele regen ging het jammergenoeg niet door. Toch had ik meer mazzel dan andere reizigers die ik heb ontmoet. Eén van hen was in een plaatsje waar het zo hard had geregend dat het water zeven (!) meter was gestegen en de Greyhound bussen die je van plek naar plek brengen niet meer reden. Hij heeft er vijf dagen 'vastgezeten' en moest de tour naar Fraser Island die hij had geboekt annuleren...

Ondertussen ben ik zes weken onderweg en heb ik nog vier dagen in Australie, net in Sydney aangekomen, dus ik laat het schrijven even voor wat het is; tijd om de boel hier te ontdekken!

Mocht je het leuk vinden om te zien in welke plaatsen ik tot nu toe ben geweest, check het hier: https://www.google.com/maps/placelists/list/1KoZR_pVpDx8xtSxEFYj97J5SrR

En als je geen Facebook hebt, check de nieuwe foto's!

1. Annelies:
    26 oktober 2017
    Hoi. Leuk verhaal. Ik heb ook een vriendin die uit ZA naar Brisbane is verhuisd. Volgens mij zitten er dus baie mensen die geëmigreerd zijn. Klopt dat?
  2. Jorieke:
    26 oktober 2017
    Geen idee, we kennen er samen in ieder geval twee 😊
  3. Erik:
    26 oktober 2017
    Korieka darling, wat ben ik fan van je foto’s. Wat een Kunstenaar zit daar achter 😉. Take care and enjoy life!!!
  4. Jorieke:
    26 oktober 2017
    Erik man, I agree! Ik kan er niet over uit, de ongelooflijke verscheidenheid en pracht van de dieren, de bomen, planten, bloemen, het water, de rotsen, bergen, de lucht... Daar kan maar één fantastische Kunstenaar achter zitten!
  5. W[llemien:
    26 oktober 2017
    Hoi Jorieke, lijkt me geweldig dat je overal wel een of een paar bekenden hebt zitten. Ook leuk als je iemand zo lang niet hebt gezien en dan in een “ver land” kunt ontmoeten. Schitterende foto’ s. Groetjes Willemien
  6. Kim Stolker:
    26 oktober 2017
    Joriek, wat maak je toch een geweldige reis. Zo leuk om al je belevenissen te lezen! En wat een geweldige foto’s. Geniet van deze heerlijke tijd. Dikke kus vanuit Midwoud en dikke knuffels van Phiene, Judah & Wies💋❤️
  7. Trienke:
    26 oktober 2017
    Wat heb je een leuk reisverhaal geschreven . Ook bijzonder dat je bij Mirjam en Joshua op bezoek gaat. Doe ze de groeten van mij! Via Trienke de Boer (moeder van Mirjam) hoorde ik soms van hen.
  8. Marieke:
    Heeej Joriek,
    Naast je foto's, die echt te gek zijn, ook super om je verhalen te lezen! Vooral omdat je ook zo lekker schrijft!
    Goeie tijd in Sydney! En is je backpack al terecht of heb ik een verslag gemist?
  9. Marianne:
    Hey wereldreiziger!
    Wat een supergave reis en supergave foto's maak jij zeg! En wat een geweldige schrijfstijl heb je! Je wordt gewoon volledig meegenomen! Knap hoor!! Het is gewoon genieten hier vanuit NL.. ga zo door enne.. Enjoy you're holiday experience!
  10. Henriëtte:
    26 oktober 2017
    Heerlijk om te kunnen genieten van je verhaal! Je bent wel een held dat je even een dagje dakdekker was😃 goed bezig hoor!
  11. Rita t hart:
    27 oktober 2017
    Geweldige foto's en zo heerlijk warm lijkt het mij ook daar. Stuur even een beetje zon door! Geniet lekker door en fijn dat je zo af en toe bij kan kletsen met bekenden.
  12. Wietske:
    29 oktober 2017
    Heey Jorieke!! Ben je op bezoek geweest bij Sunelle??? Wat ontzettend leuk zeg!! Ook zulke goede herinneringen aan haar. Geniet van het Leven in al zn pracht! 🌸😘
  13. Jenny Davelaar:
    30 oktober 2017
    Hey Darling Jorieke !! Wat een prachtige foto's heb je gemaakt zeg! Ik heb weer genoten van je belevenissen. Jij bent net "Floortje op reis" hoor.